Paleo: Wat eet je wel/niet?

Zoals bij elkpaleo-diet-food-liste voedingswijze zijn er bij het paleodieet bepaalde
groepen voedingsmiddelen die uitgesloten of vermeden worden en voedingsmiddelen die juist de voorkeur verdienen. Daarnaast is er ook nog sprake van een redelijk groot grijs gebied. Ik sprak in mijn artikel ‘wat is paleo’ al over de vele verschillende manieren waarop het paleodieet wordt ingevuld. Voor een deel heeft dit te maken met interpretatie van het concept.

Ik vertelde dat het originele concept van het paleodieet gebaseerd
was op hedward-frascino-a-caveman-cooking-a-piece-of-meat-throws-a-shadow-on-the-cave-wall-showing-new-yorker-cartoonet veronderstelde voedingspatroon van de menselijke voorouders. Aanhangers die sterkt vasthouden aan dit concept  hanteren een simpele vuistregel; voeding van vóór de agrarische revolutie is ok, alles wat er daarna is bijgekomen is uitgesloten. Bij deze insteek worden veel kanttekeningen geplaatst, en dit is ook niet zonder reden. Los van het feit dat er veel discussie gaande is over wat onze voorouders nu eigenlijk aten, is het ook een beetje vreemd om vanuit dit concept een biefstukje in de magnetron te ontdooien en om deze vervolgens op te bakken in een koekenpan met teflon laag, in koudgeperste kokosolie op een inductiekookplaat. Bovendien gaat dit concept volstrekt voorbij aan waar het paleo principe uiteindelijk om draait; optimale voeding voor een optimale gezondheid.

Het hedendaagse concept draait vooral om de effecten van voedingsmiddelen op bepaalde aspecten van de gezondheid. De vermeende evolutionaire verklaring speelt hierbij niet echt een rol; dit is een hypothese die niet getoetst kan worden. Op een fysiologisch niveau wordt gekeken naar de manier waarop het lichaam bepaalde voeding verwerkt en welke effecten dit heeft op het functioneren. Sommige voedingsmiddelen leveren op de korte en/of de lange termijn bij een aanzienlijke groep mensen gezondheidsklachten op, terwijl andere voedingsmiddelen over het algemeen goed verdragen worden of zelfs bijzonder gunstige effecten met zich meebrengen.

De richtlijnen die bijbenefits het Paleo principe worden gehanteerd zijn hierop gebaseerd, maar er bestaat ook een groot grijs gebied. Over sommige voedingsmiddelen is simpelweg nog niet genoeg bekend, of de onderzoeksresultaten zijn niet eenduidig. Bovendien is er natuurlijk veel individuele variatie, om nog maar te zwijgen van de verschillen in persoonlijke doelen en wensen. Het paleo principe bestaat uit een raamwerk van bepaalde richtlijnen, maar uiteindelijk zorgt ieder individu zelf voor de fine-tuning die voor hem of haar de beste resultaten oplevert.

Wat wordt er binnen het paleodieet vooral gegeten?
Kort samengevat bestaat oervoeding voornamelijk uit verse, onbewerkte producten waaronder groenten, fruit, vlees, gevogelte, vis, eieren, zaden en noten.

Welke voedingsmiddelen worden vermeden?
Alle soorten granen (inclusief rijst en mais), peulvruchten (inclusief soja en pinda) en zuivelproducten. Met  nachtschades (paprika, tomaat, aardappel, enz.) wordt voorzichtig omgegaan. Ook geraffineerde en industrieel geproduceerde stoffen zoals suiker, zoetstoffen, chemische toevoegingen,  geraffineerd zout, bepaalde moderne oliën (bijv. zonnebloemolie, maisolie en koolzaadolie) en transvetten worden vermeden.

The-Paleo-Diet-1024x766

Zoals eerder vermeld is er een aardig grijs gebied met veel individuele variatie. Bovendien zijn er ook andere zaken waar door velen rekening mee wordt gehouden, zoals de zuur/base balans, koolhydraatinname of de balans in de consumptie van omega-3 en omega-6 vetzuren.

Op een later moment zal ik per voedingsmiddel/-groep meer in detail treden over het hoe, wat en waarom achter dit alles.

One Comment:

  1. Beste Caro,

    Dank voor de heldere uitleg! Mijn vraag is waarom zoet fruit zoals sinaasappel en banaan niet geschikt zijn. En is het gebruik van schape – en geitenkaas aan te raden? Groet, Michel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *