Review: SeaFlavours

Review Seaflavours

Zeewier. Waarschijnlijk niet het eerste wat je uit de schappen trekt bij je wekelijkse boodschappen, maar waarschijnlijk ook niet de eerste keer dat het op je bord ligt. Het eten van zeewier doen we stiekem al heel lang, menig sushi-liefhebber zal dat kunnen beamen. Maar inmiddels winnen andere varianten ook steeds meer terrein. En dat is niet zonder reden. Zeewier bestaat in vele soorten en maten, met verschillende smaken en mogelijke toepassingen. Het telen ervan is makkelijk en weinig belastend voor het milieu. Daarbij is het ook nog eens erg gezond.
Zeewier is een goeie bron van vitamines, mineralen, vezels en plantaardige eiwitten.

 

Voor iedereen

We weten allemaal dat een gevarieerd eetpatroon belangrijk is om aan genoeg van alle verschillende voegingsstoffen te komen, maar inmiddels weten we ook dat gevarieerd eten niet voor iedereen even gemakkelijk gaat, en dat groenten en fruit daarbij ook nog eens minder vitamines en mineralen bevatten dan honderd jaar geleden. Als je dan ook nog allergieën hebt of een speciaal dieet volgt, kan het nog een stukje ingewikkelder worden. Voordat je naar de supplementen grijpt, zijn er verschillende aanpassingen die je kunt maken in jouw eetpatroon om toch meer (van bepaalde) nutriënten binnen te krijgen. Om maar een voorbeeld te noemen….

Jodium
Jodium is een stof die belangrijk is voor de vorming van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn weer belangrijk voor de stofwisseling, de werking van het zenuwstelsel en voor de groei. Een tekort aan jodium kan leiden tot een traag werkende schildklier (met alle gevolgen van dien), groeiachterstanden en leerproblemen.
Nu is het zo dat in veel landen, waaronder Nederland, de bodem erg weinig jodium bevat waardoor er ook weinig van deze stof van nature in onze voeding zit. Daarom zijn bakkers in Nederland ook lange tijd verplicht geweest om jodium aan hun zout toe te voegen.

 

De wetgeving is inmiddels veranderd, maar nog steeds zijn graanproducten voor het overgrote deel van de bevolking de voornaamste bron van jodium (naars JOZO dan, gejodeerd keukenzout). Een volwassene heeft dagelijks 150 tot 200 microgram jodium nodig (met 600 microgram als veilige bovengrens). Kinderen iets minder, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven iets meer. Ongeveer de helft van de jodiuminname van de gemiddelde Nederlander komt uit brood.

 

 

Je voelt de bui al hangen; hoe moet dat dan als je zoals menig Paleo-foodie geen graanproducten eet, en liever geen geraffineerd zou gebruikt? Kun je dan aan genoeg jodium komen? Absoluut, maar dat vergt wel wat oplettendheid en wellicht een paar aanpassingen.
Jodium bevindt zich vooral in plantaardig voedsel dat vlak langs de kust groeit, vis en…zeewier! Nu ben ik zelf nooit een groot visliefhebber geweest, totdat mijn lichaam er echt naar ging vragen. Cravings galore! Zo zie je maar weer dat het lichaam toch heel goed weet wat het nodig heeft, en als je bereid bent om te luisteren dan kom je er gauw genoeg achter.

 

Tegenwoordig eet ik weliswaar vaak vis, maar het is altijd fijn als er meer mogelijkheden zijn om aan bepaalde voedingsstoffen te komen. Daarom was ik ook zo benieuwd naar de producten van Seaflavours. Na alle lovende verhalen over zeewierproducten, it’s time to see what all the fuss is about, right?

 

De producten: review

Van Seaflavours kreeg ik een prachtig pakketje met een aantal zeewierproducten om uit te proberen. Alle producten zijn biologisch en zonder toevoegingen. Omdat eigenlijk alle producten voor mij onbekend waren, heb ik er rustig de tijd voor genomen om alles uit te proberen en om wat leuke receptjes in elkaar te knutselen. De producten die ik heb uitgeprobeerd zijn:

 

Nordisk Buletang Flager – Knotswier vlokken
In dit schattige, glazen potje zit 15 gram gedroogde knotswiervlokken. De vlokken zijn te gebruiken als gezonde zoutvervanger, in Scandinavische landen wordt het gebruikt bij het ontbijt, op eieren of in yoghurt. Ik heb de vlokken gebruikt als zoutvervanger in het recept onderdaan deze review. Het heeft een hele kenmerkende smaak, zilt en iets kruidige. Je proeft de zee, om het maar zo te zeggen. Als je daarvan houdt, dan is het zeker een aanrader. Als je het niet gewend bent, dan zou ik in de eerste instantie niet teveel gebruiken, anders wordt de smaak al gauw overheersend.

Kulau Bio Zeesla
Gedroogde, biologische zeesla in een hersluitbare verpakking. In het zakje zit 25g, dat lijkt niet veel maar als je bedenkt dat de zeesla 6x in gewicht toeneemt in natte toestand, dan kun je hier eigenlijk best een tijdje mee toe. De zeesla vind ik van alle producten die ik geprobeerd heb, het meest neutraal van smaak. De zilte smaak komt natuurlijk wel naar voren, maar in een salade met verschillende sla- en koolsoorten geeft dit juist een lekkere, aparte twist.

 

 

Kulau Bio Zeespaghetti
Ook de zeespaghetti zit in gedroogde toestand in een hersluitbare verpakking van 25g. Ik heb me laten vertellen dat dit een goede vervanger is voor tagliatelle, al kon ik me dat niet zo goed voorstellen toen ik die donkere, platte stukjes uit het zakje haalde. Ook de zeespaghetti belooft in natte toestand flink in gewicht toe te nemen, en ik was erg nieuwsgierig naar hoe het er dan uit zou zien. En hoe het zou smaken natuurlijk. Dus ik heb de proef op de som genomen, en wat blijkt, het worden inderdaad stevige, lichtgroene tagliatelle-achtige slierten! En ze smaken nog goed ook! Door de milde, zilte smaak is het heel goed geschikt voor gerechten met vis of schelpdieren. Voor het mooie zou ik iets langere slierten willen hebben, maar de smaak is goed. En het eet ook een stuk makkelijker, voor de kliederaars onder ons….haha.

 

Kulau Bio Dulsevlokken
De dulsevlokken, daar was ik heel erg benieuwd naar. Een tijd geleden hoorde ik vanuit betrouwbare bron dat er een zeewiersoort bestaat die smaakt naar bacon. Iedereen die mij een beetje kent, weet hoveel ik daarvan houd. Dat er dan iets plantaardigs in de zee groeit dat net zo smaakt, dat moet ik zien!…eh, proeven. Volgens de verpakking kun je de dulsevlokken het beste even weken in water, voordat je het opeet. De eerste keer dat ik mijn recept probeerde, heb ik dit dan ook gedaan. Het was lekker, maar ik kon de baconsmaak er niet echt in herkennen. Totdat ik van een mede-foodie de geniale tip kreeg om het gewoon op te bakken in roomboter (of in mijn geval, ghee).

 

Dus ben ik opnieuw de keuken in gedoken, en jawel,
deze keer was de smaak onmiskenbaar! Toch wilde ik het nóg een keertje proberen, jeweetwel, voor de zekerheid.
Dus in navolging van het courgette-pasta recept dat ik oorspronkelijk had gemaakt, heb ik de zee-bacon ook op een paleo-proof hamburger gedaan. Er is geen twijfel meer mogelijk, ik ben verkocht. Sea-bacon me up!

Ik wil ook!
Ben je ook benieuwd naar deze toffe producten, dan zijn ze heel gemakkelijk online te bestellen bij www.seaflavours.nl. En heb je nog wat inspiratie nodig voor recepten, dan heb ik er hieronder alvast eentje voor je in elkaar gedraaid. Enjoy!

 

Recept: Courgetti met Dulse & Avocado Pesto

Recept Afdrukken
Courgetti met Dulse & Avocado Pesto
Prep Tijd 10 minuten
Kook Tijd 10 minuten
Porties
porties
Ingrediënten
Voor de pesto
Voor de courgetti
Voor de garnering
Prep Tijd 10 minuten
Kook Tijd 10 minuten
Porties
porties
Ingrediënten
Voor de pesto
Voor de courgetti
Voor de garnering
Instructies
  1. Rooster kort de pijnboompitten in een droge koekenpan en zet ze daarna apart. Maak ondertussen met behulp van een spiraalsnijder, noodles van de courgette en zet ook deze even apart.
  2. Smelt de ghee in de koekenpan en bak daarin kort de Dulsevlokken op. Zet ook deze apart.
  3. Houd ongeveer een eetlepel van de pijnboompitten apart voor de garnering, en doe alle andere ingrediënten van de pesto in de blender (of gebruik een staafmixer) totdat er een glad mengsel ontstaat.
  4. Verhit in een kleine koekenpan een beetje olijfolie. Pers hierin een teentje knoflook uit. Wanneer de knoflook bruin en geurig is, kun je de cocktailgarnalen toevoegen en in ongeveer drie minuutjes opbakken.
  5. Verhit in een andere koekenpan een beetje olijfolie en roerbak hierin de courgetti ongeveer twee minuten. Ze mogen zacht zijn, maar niet te slap.
  6. Doe de courgetti en de pesto samen in een kom en roer door elkaar. Verdeel de courgetti met pesto vervolgens over twee (diepe) borden.
  7. Garneer de courgetti met wat van de dulsevlokken, drie garnalen en wat pijnboompitjes. Serveer warm.
Notities

Gemiddelde voedingswaarde per portie:
498 Kcal, 12g Koolhydraten, 16g Eiwitten, 42g Vetten

Deel dit Recept
Mogelijk door WP Ultimate Recipe

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *