Wat gaan we ontbijten?

Ontbijt blijkt voor vele (vooral beginnende) Paleo-ers een lastig moment. Want wat eet je als alle gebruikelijke op graan gebaseerde mogelijkheden zijn afgevallen?
Zelf vind ik het heerlijk om ’s ochtends een stuk verse zalm in de oven te gooien, maar lang niet iedereen kan dit op de vroege ochtend waarderen. En tsjah, elke ochtend spek met eieren gaat op den duur ook vervelen, toch?

Zelf heb ik lange tijd op dagen dat ik ’s ochtends sportte een shake van amandelmelk, fruit en eiwitpoeder genomen. Op den duur merkte ik echter toch dat zo’n shake net niet voldoende was om de middag te halen. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als ik er eieren aan toe zou voegen en het mengsel zou opbakken als een soort omelet. In de eerste instantie mislukte dit jammerlijk, het beslag bleef te dun. Na toevoeging van wat droge ingrediënten ging het al beter, maar mijn omelet viel nog steeds uit elkaar. Gefrustreerd ben ik toen maar gaan roeren, en tot mijn verbazing schepte ik vervolgens een prutje uit de pan dat me verdacht veel deed denken aan havermout. En het bleek nog te vreten ook!

Over het gebruik van eiwitpoeder verschillen de meningen, en zo ook over de vele verschillende soorten en merken die er te krijgen zijn. Zelf gebruik ik het vooral als aanvulling omdat ik het moeilijk vind om genoeg bij te eten voor het aantal uren dat ik in de sportschool sta. Paleo is het niet; het valt eerder binnen een grijs gebied. Wat voor eiwitpoeder je gebruikt is echter wel belangrijk. Het loont om je hierin te verdiepen voordat je een keuze maakt (dat scheelt je ook een hoop verspilde centen aan potten die je achteraf toch niet gebruikt). Ik heb er zelf nog niets over geschreven, maar Mark’s Daily Apple heeft een aantal hele goede, duidelijke artikelen. Kijk bijvoorbeeld hier voor een vergelijking van de verschillende eiwit supplementen, of hier voor meer informatie over verschillende soorten whey.
In dit recept heb ik Whey Protein van Precision Engineered gebruikt. Mocht je geen eiwitpoeder willen gebruiken, dan kun je experimenteren met kastanjemeel, kokosmeel en/of amandelmeel als vervanging. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het zal vast ook erg lekker zijn.

Ik zou zeggen, geniet ervan! En laat me weten wat voor variaties jij erop bedenkt 🙂

Recept Afdrukken
Paleo No-oatmeal
Maaltijd Ontbijt
Prep Tijd 3 minuten
Kook Tijd 5 minuten
Porties
portie
Ingrediënten
Maaltijd Ontbijt
Prep Tijd 3 minuten
Kook Tijd 5 minuten
Porties
portie
Ingrediënten
Instructies
  1. Snijd de halve banaan in plakjes en voeg alle ingrediënten samen in een maatbeker.
  2. Zet de staafmixer erop totdat er een glad mengsel is ontstaan.
  3. Smelt de kokosolie in een kleine koekenpan op middelhoog vuur.
  4. Giet het mengsel in de koekenpan en laat het even dertig seconden staan. Blijft daarna voortdurend roeren zodat het mengsel niet aan de randen en de bodem van de pan blijft kleven.
  5. Als alles gestold is, neem dan de pan van het vuur en schep de no-oatmeal in een bakje.
  6. Serveer met toppings naar keuze (bijv. kokosvlokken, cocoa nibs, noten, bijpollen en vers fruit).
Notities

Voedingswaarde per portie (zonder toppings)
583 Kcal, 20g Koolhydraten, 42g Eiwit, 37g Vet.

Deel dit Recept
Mogelijk door WP Ultimate Recipe


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *