Recept: Paleo Coleslaw (&Mayonaise)

Met dit warme weer kan een frisse salade er altijd wel in. Ik gek op coleslaw, maar mijn missie om een toevoeging-vrije variant te maken bleek heel wat meer voeten in de aarde te hebben dan ik aanvankelijk dacht. Zie namelijk maar eens een pot mayonaise te vinden waar geen suiker, fructose-glucose stroop of maltodextrine in zit. Bovendien zijn de meeste varianten gemaakt op basis van (bewerkte) zonnebloemolie, en als je graag je omega-3 en -6 vetzuren in balans wilt houden, dan is dit niet wenselijk. Als ik lui ben, dan kies ik voor Vetara mayonaise (te vinden in de plaatselijke reformwinkel). Weliswaar op basis van zonnebloemolie, maar afgezien van een beetje honing, geen andere rotzooi.
Als ik tijd heb dan steek ik toch liever wat extra tijd in het maken van mijn eigen paleo-vriendelijke mayonaise. Het vergt enige oefening, maar dan heb je ook wat.

Recept Afdrukken
Paleo Mayonaise
Maaltijd Bijgerecht
Porties
batch
Ingrediënten
Maaltijd Bijgerecht
Porties
batch
Ingrediënten
Instructies
  1. Die de olijfolie in een (maat)beker waar je gemakkelijk uit kunt schenken. Zet een blender of (staaf)mixer klaar.
  2. Doe de eierdooiers, mosterd, citroensap en appelazijn in de blender (of in de kom waar je in gaat mixen) en klop het tot een romig geheel.
  3. Voeg vervolgens tijdens het mixen telkens een heel klein beetje olijfolie toe. Het zou ongeveer 3 tot 5 minuten moeten duren voordat de olie allemaal is toegevoegd.
  4. Het mengsel zou geleidelijk aan steeds dikker moeten worden. Als dit na vijf minuten nog steeds niet het geval is, dan ben je misschien te snel geweest met het toevoegen van de olie, of het is te warm geworden in de blender. De techniek vergt wat oefening...
  5. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt: Voila! Paleo Mayo!
Notities

Voedingswaarde per batch:
2102Kcal, 2g Koolhydraten, 6g Eiwit, 230g Vet.

Deel dit Recept
Mogelijk door WP Ultimate Recipe

Als je eenmaal voorzien bent van mayonaise, dan is de rest van de klus zo geklaard. In een handomdraai heb je een heerlijke koolsalade op tafel dat zelfs nog lekkerder wordt wanneer je een nachtje wacht voordat je het opdient.

Recept Afdrukken
Coleslaw
Maaltijd Bijgerecht, Lunch
Prep Tijd 15 minuten
Porties
personen
Ingrediënten
Maaltijd Bijgerecht, Lunch
Prep Tijd 15 minuten
Porties
personen
Ingrediënten
Instructies
  1. Snijd de kool zo dun mogelijk in reepjes. Dit kan met de hand, met een mandoline slicer of met de keukenmachine.
  2. Rasp de wortelen. Voeg dit bij de fijngesneden kool in een grote kom en hussel door elkaar.
  3. Voeg de overige ingrediënten toe en meng goed.
  4. De coleslaw smaakt het beste als je het een paar uur laat rusten in de koelkast voordat je het opeet. Maar je kunt het natuurlijk ook meteen opeten...
Notities

Voedingswaarde per portie:
137Kcal, 10g Koolhydraten, 3g Eiwit, 11g Vet.

Deel dit Recept
Mogelijk door WP Ultimate Recipe

Geniet van het mooie weer de komende dagen! Met het eten zal het in elk geval wel goed komen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *