Recept: Geroosterde Pompoen-Wortel Soep

Ik was vroeger verzot op erwtensoep. Winter of zomer, het maakte niet uit, ik at het toch wel. Sinds ik ben overgegaan op Paleo eet ik geen erwtensoep meer, waar mijn darmen mij heel dankbaar voor zijn, maar mijn hersenen wat minder. Ik mis het namelijk wel…
Dit is geen erwtensoep (duh…), maar het valt wat mij betreft wel in dezelfde categorie. Het is een stevige, vullende soep en erg lekker, vooral op een koude, winterse dag. Ik kan het in elk geval nooit bij één portie houden…

Recept Afdrukken
Geroosterde Pompen & Wortelsoep
Prep Tijd 15 minuten
Kook Tijd 45 minuten
Porties
personen
Ingrediënten
Prep Tijd 15 minuten
Kook Tijd 45 minuten
Porties
personen
Ingrediënten
Instructies
  1. Verwarm de oven voor op 190°C
  2. Snijd de pompoen doormidden en verwijder de zaden. Snijd vervolgens de pompoen in blokjes (je hoeft het niet te schillen), evenals de wortelen en snipper de ui.
  3. Verhit wat olijfolie in een koekenpan en pers de knoflook uit boven de pan. Als de knoflook begint te geuren, voeg dan de uitjes toe en fruit deze.
  4. Als de uitjes glazig zijn, voeg dan de wortelen en de pompoen toe. Bak de groenten op met wat zout, peper, kaneel en wellicht wat extra knoflookpoeder als je daarvan houdt.
  5. Als de groenten iets zachter zijn geworden (het hoeft niet helemaal gaar te zijn) en de pompoen wat begint te bruinen, haal de pan dan van het vuur en breng de groenten over in een grote ovenschaal.
  6. Laat de groenten in ongeveer 30 à 45 minuten roosteren in de oven. Schep tussendoor af en toe om.
  7. Neem ondertussen een grote pan en breng de kippenbouillon aan de kook. Als de groenten gaar zijn, haal deze dan uit de oven en doe ze in de pan bij de bouillon.
  8. Haal de pan van het vuur en gebruik een staafmixer om de groenten met de kippenbouillon te pureren. Dit kan ook met een blender of een keukenmachine.
  9. Voeg de kokosmelk, de koriander, de nootmuskaat en de kerriepoeder toe en haal nogmaals de staafmixer door de soep. Voeg eventueel nog wat extra zout, peper en kaneel toe naar smaak.
  10. Laat de soep nog even pruttelen op laag vuur.
  11. Verdeel de soep over vier kommen en garneer met wat rode chili vlokken, koriander en gehakte pistachenoten.
Notities

*NB: Als je gevoelig bent voor nachtschades, laat de peper en de chili dan weg.

Gemiddelde voedingswaarde per portie:
277 Kcal, 30g Koolhydraten (waarvan 6g suikers), 8g Eiwit en 15g Vet.

Deel dit Recept
Mogelijk door WP Ultimate Recipe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *